Meningkatkan Minat Pelajar Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Islam Melalui Teknik Gubahan Lirik Lagu.
Robiah Mohamad dan Siti Hajjar Hasnaa Yahya
Penyelia: Dr. Mohd Aderi Che Noh
Robiah Mohamad dan Siti Hajjar Hasnaa Yahya
Penyelia: Dr. Mohd Aderi Che Noh
1. Penyataan masalah kajian.
- kajian dilakukan bagi menarik minat pelajar dalam mata pelajaran Pendidikan Islam dan melatih pelajar mengingati fakta menggunakan teknik gubahan lirik lagu.
2. Metodologi, setting dan sampel kajian
- kajian dilakukan terhadap 25 orang pelajar Tingkatan 1 dan 2 SMK Desa Perdana.
- kajian dijalankan menggunakan kitaran Kemmis & Mc Taggart (1998) sebanyak 2 kitaran.
- kitaran pertama: guru menggubah lirik lagu dari topik Doa penyeri Hidup berdasarkan melodi lagu "Tanya Sama Pokok". Guru membuat rakaman audio dan memainkan di dalam kelas.
- kitaran kedua: guru meminta pelajar menggubah lirik lagu dari topik yang sama secara berkumpulan dan dipersembahkan dalam bentuk pertandingan.
3. Pengumpulan dan analisis data
- data dikumpulkan melalui rakaman video, temubual dan pemerhatian.
- daripada data yang diperolehi, pelajar lebih bersemangat dan seronok mempelajari mata pelajaran Pendidikan Islam.
- pelajar lebih mudah mengingati fakta apabila menggunakan pendekatan gubahan lirik lagu.
4. Implikasi kajian
- pendekatan ini memberikan motivasi kepada pelajar untuk mempelajari mata pelajaran Pendidikan Islam.
- pendekatan ini juga memudahkan pelajar mengingati fakta dalam Pendidikan Islam.
- Mengubah persepsi dan tanggapan pelajar terhadap mata pelajaran Pendidikan Islam.
5. Apa yang dipelajari dari kajian ini.
- mencari pendekatan yang terbaik untuk menarik minat pelajar terhadap mata pelajaran yang diajar
- menjadikan guru lebih kreatif.
No comments:
Post a Comment